Veel mensen denken dat er geen verschil zit tussen een motorhelm een een scooterhelm, toch is dit wel degelijk zo. Je kan het eigenlijk ook al wel zien aan de prijs, waar scooterhelm ongeveer tussen de €50 en €100 kost begint de prijs van een motorhelm al bij de €150 en dit kan oplopen tot boven de €1000. Waar die prijsverschillen precies door komen kan je lezen in dit artikel.

Het verschil in de materialen

De truc van een helm is het absorberen van de krachten die vrijkomen die een botsing, de helm moet deze dus opnemen en niet het hoofd. Je hebt bij een scooter en een motor gigantische snelheidsverschillen, om de krachten van de hoge snelheden te kunnen absorberen heb je dus andere, beter materialen nodig.

  • De motorhelm: De buitenkant van een motorhelm wordt gemaakt van een vezelmix, je kan hierbij denken aan materialen zoals carbon, glasvezel of Kevlar. Omdat deze heel sterk zijn kan de binnenschaal van de helm wat zachter gemaakt worden, hierdoor kunnen ze de krachten beter absorberen omdat ze beter in kunnen deuken.
  • De scooterhelm: Deze hebben vaak een goedkopere buitenschaal gemaakt van plastic, dit werkt eigenlijk prima alleen het is natuurlijk een heel stuk minder sterk dan materialen zoals carbon. Dit heeft wel als gevolg dat de binnenschaal een stuk sterker moet worden gemaakt, hierdoor kan het de krachten minder goed absorberen en dit maakt ze niet geschikt voor het rijden op hogere snelheden.

De verschillen in ontwikkeling

buiten de materiaalkosten zijn er natuurlijk meerdere oorzaken waardoor de prijs zoveel van elkaar verschilt, het ontwikkelen van de helm hoort daar natuurlijk ook bij. Ook hebben motorrijders veel meer eisen aan de helm, ze moeten stil, mooi en aerodynamisch zijn, al deze eisen verkrijg je door research en ontwikkeling en dit kost heel veel geld. Het is zelfs zo dat motormerken zoals Schuberth hun eigen windtunnel hebben, hierin hebben zo onder andere de Schubert C4 Pro ontwikkeld.

De keurmerken

Het is opvallend dat zowel motor- als scooterhelmen aan hetzelfde keurmerk kunnen voldoen, dit is het ECE22.05 keurmerk. Officieel bestaat er dus geen onderscheid tussen beide soorten helmen. Tijdens deze keuring worden de helmen op vier plekken getest, er wordt gemeten hoeveel kracht er op het hoofd komt te staan tijdens een botsing. Hierbij mogen de helmen niet boven een bepaald aantal g-krachten komen. Wanneer de helm hieraan voldoet wordt deze goedgekeurd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *